El Pastor Jaume i Les Ovelles

Pastor i ovelles

Bellvei (territorial Penedès-Garraf)

Anecdotari

Es tracta d’un gegantó que va acompanyat per un ramat de sis ovelles i un gos pastor. Les figures es van estrenar l’any 2005 i representen al veí de Bellvei, Jaume Palau, que va ser un dels últims pastors del poble. El gegantó es va realitzar a partir d’un motlle de fang i l’estructura principal és de resina de polièster. Porta una ovella al coll agafada amb les dues mans i un sarró penjat al coll del qual hi surt una partitura d’una de les caramelles que va compondre Palau, qui va ser impulsor de les caramelles al municipi.
El gegantó vesteix uns pantalons de pana i una camisa de color blau cel amb un detall de color negre al coll, tal com vestia el mateix Jaume Palau. La modista encarregada de fer el disseny de la roba va ser Glòria Roca. La figura fa 2,80 metres d’alçada i pesa uns 25 quilos amb tots els complements posats.
Les ovelles que acompanyen al gegantó són sis peces que també estan construïdes amb resina de polièster i pintades de forma individual. Les petites figures són a l’estil de les tradicionals “cotonines” i les porten infants d’entre 7 i 10 anys. Es completen amb uns espectaculars vestits i gorres decorades i acabades amb punxa, i tenen uns acabats a la seva part inferior en forma de faldilla. Porten esquellots i picarols que completen la sonoritat dels elements. Tenen un pes total d’uns 4 quilos.
L’any 2012 l’associació va decidir afegir un element festiu al conjunt del ramat. Es tracta del Trasto, un gos pastor amb estructura de cavallet o cotonina, que està pensat per a infants més petits. El nom el van escollir els infants de l’Escola La Muntanyeta de Bellvei, després de votar diferents propostes fetes per ells mateixos. El conjunt de les peces té el seu ball propi, realitzat a partir d’una peça composta especialment per Anna Ibarz.
A més d’aquesta figura, l’Associació Grallers de Bellvei compta també amb altres elements festius com la Dona d’aigua, els capgrossos Tonet i Mariona i els nans del pas del temps.

 

Fitxa tècnica

Funcionalitat
Cavallets, Animació, Infantil 
Quantitat
Material
Resina de polièster 
Any de construcció
2005 
Pes
 
Constructor
Dolors Sans Osete 
Principals reformes
Pes de les figures: El gegantó 25 Kg, Ovella 4 Kg. El Trasto 3 Kg.
Mides:
Pastor: Llargada: 65 cm, Amplada: 63 cm, Alçada: 280 cm.
Ovelles: Llargada: 100 cm. Amplada: 40 cm. Alçada: 65 cm.
Trasto: Llargada: 85 cm. Amplada: 30 cm. Alçada: 50 cm.

Reformes:
Any 2012: Incorporació del Trasto, el gos pastor que acompanya a les ovelles. 
Mides
 
Tracció
Carrega interior. 
Llença
 
Punts de llançament
 
Components colla
Que portin i arrosseguin alhora: 8
Altres portadors: 5
Músics: 5
Pirotècnics:
Total components actius de la colla: 18

Festes i celebracions que li són pròpies
. Festa Major petita de Bellvei (15 de maig)
. Festa Major de Bellvei (15 d'agost) 
Actua a més d'aquestes
Sí 
Actua fora de la població
Sí 
Fa intercanvis amb altres colles?
Sí 
Acompanyament Musical
 

 

Entitat administradora

Nom colla o entitat
Associació Grallers de Bellvei 
Adreça
Passatge Escoles , s/n. 
Població
43719 Bellvei 
Correu electrònic
info@grallersdebellvei.cat 
Pàgina web
 
 

 

Contacte

Persona de contacte
Marc Mañé 
Mòbil
608379308 
Email1
info@grallersdebellvei.cat 
 

 

Fotos (2)

Vídeos (0)

Àudios (0)